Pomagamy Ci odpowiednio chronić Twoją nazwę lub logo.
Jeśli chciałbyś mieć wyłączność na korzystanie z Twojej nazwy lub logo, a tym samym odnosić korzyści finansowe, musisz uzyskać prawo ochronne na znak towarowy.
Prawo ochronne na znak towarowy
Znak towarowy to nie tylko nazwa lub logo, ale też każde oznaczenie, które nadaje się do odróżniania towarów lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów lub usług innego przedsiębiorcy. Znakiem towarowym może być, na przykład, wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Nie jest to katalog zamknięty, ważne jest jedynie, czy zgłoszone oznaczenie ma charakter odróżniający, oraz czy można je przedstawić w jednoznaczny sposób w rejestrze znaków towarowych.
Otwierasz swój biznes? W pierwszej kolejności powinnaś/powinieneś wybrać nazwę Twojej firmy oraz charakterystyczną, atrakcyjną oprawę graficzną - logo.
To właśnie nazwa i logo pozwolą klientom odróżnić Twoją firmę od innych zarówno na początku działalności (łatwa do zapamiętania, chwytliwa, budząca pozytywne skojarzenia, atrakcyjna w brzmieniu i wizualnie), jak i w późniejszym okresie, gdy już zapracujesz na renomę firmy i zwiększysz jej rozpoznawalność używanie przez reklamę.
Musisz w tym momencie pamiętać o bardzo ważnych sprawach:
- Twoja nazwa lub logo mogą nie nadawać się do skutecznego odróżniania firmy w obrocie,
- Twoja nazwa lub logo mogą naruszać czyjeś prawa,
- ktoś może teraz lub w przyszłości próbować podszywać się pod Twoją firmę wykorzystując dobry pomysł na nazwę i logo lub wypracowaną renomę i pozytywne skojarzenia.
Pamiętaj, samo uzyskanie wpisu w CEIDG lub KRS nie oznacza, że nie naruszasz cudzych praw.
Badanie znaku towarowego
Powinieneś zrobić badanie znaku towarowego, którego wynik powinien dać Ci odpowiedź na pytanie, czy Twoja nazwa lub logo nadają się do skutecznego odróżniania firmy w obrocie oraz czy naruszają czyjeś prawa.
Nie jest to jednak proste zadanie. Musisz orientować się w jakich bazach należy przeprowadzić poszukiwanie i czego dokładnie szukać. Czy wiesz, że w Polsce chronione są nie tylko znaki zgłoszone w Urzędzie Patentowym RP, ale też znaki unijne i zgłoszenia międzynarodowe? Czy wiesz, że poszukiwanie powinno być przeprowadzone dla wstępnie przygotowanej listy towarów i usług, które są sklasyfikowane według klasyfikacji nicejskiej? Czy wiesz, że problemem mogą być dla Ciebie nie tylko znaki identyczne, ale również podobne? Czy wiesz jaki stopień podobieństwa stanowi zagrożenie i czy orientujesz się, że ocena zagrożenia jest zależna od rodzaju towarów i usług? Czy umiesz wyszukiwać w bazie grafikę? Czy umiesz zweryfikować status prawny wyszukanych oznaczeń? Czy jeśli znajdziesz czyjeś oznaczenie w trakcie procedury zgłoszeniowej umiesz ocenić szanse na jego rejestrację, po której będzie stanowiło dla Ciebie problem? Czy wiesz na czym polega system sprzeciwowy rejestracji oznaczeń?
Nawet jeśli uzupełnisz swoją wiedzę i wyszukasz odpowiedzi na powyższe pytania to będzie Ci brakowało doświadczenia i praktyki w obsłudze bazy (czy na pewno wyszukałem wszystkie możliwe oznaczenia?) oraz w ocenie podobieństwa oznaczeń (czy zagrożenie jest realne?). Przydatna jest również znajomość orzecznictwa sądowego w zakresie naruszeń znaków towarowych. Potrzebujesz więc fachowej pomocy.
Pomożemy Ci zbadać czy Twoja nazwa lub logo nadają się do rejestracji i czy naruszają czyjeś prawa. Doświadczony rzecznik patentowy przygotuje pisemny raport, z którego dowiesz się jakie masz szanse na rejestrację swojej nazwy lub logo i czy ewentualnie da się je tak zmodyfikować aby zwiększyć szanse rejestracji.
Nie daj się nabrać na oferty typu „zbadamy za darmo w 5 minut czy Twój znak nadaje się do rejestracji, a jeśli rejestracja się nie powiedzie zwrócimy Ci pieniądze”. Wynik takiego badania na pewno nie będzie miarodajny, a da Ci fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Narazisz się jednak na poważne konsekwencje, jeśli w przyszłości okaże się, że naruszasz cudze prawa. Zwrot pieniędzy za zgłoszenie nie będzie miał dla Ciebie żadnego znaczenia wobec zagrożenia procesem sądowym i odszkodowaniem oraz ewentualną koniecznością zmiany nazwy i logo, na których renomę i rozpoznawalność długo pracowałaś/eś.
Zgłoszenie znaku towarowego
Pamiętaj, że sam fakt założenia firmy nie daje Ci prawa do nazwy lub logo. Przepisy przyznają pewien podstawowy poziom ochrony, ale nie ze względu na samo założenie firmy, ale w następstwie komercyjnego używania Twojej nazwy lub logo.
Komercyjne używanie nazwy i logo daje zwykle tylko ochronę lokalną. Zastrzeżenie znaku towarowego da Ci ochronę na terenie całej Polski, Unii Europejskiej lub w dowolnym kraju świata, w zależności od tego jaką wybierzesz procedurę.
Powinieneś zastrzec nazwę lub logo na wyłączność, aby uchronić się przez jej kradzieżą, przejęciem, naśladownictwem, a więc wykorzystaniem Twojej pracy i renomy.
W Urzędzie Patentowym panuje zasada, że prawo do znaku przysługuje temu, kto pierwszy dokonał zgłoszenia, a więc ochronę znaku towarowego uzyska ten, kto pierwszy o nią wystąpi. Tym samym, ktoś może zgłosić do ochrony Twoją nazwę lub logo i zabronić Ci ich używania lub je przejąć.
Warto więc zgłosić znak do ochrony już na początku swojej działalności.
- Zastrzegając logo/nazwę firmy stajesz się jej realnym właścicielem i możesz też bez obaw budować reputację marki.
- Twoje logo/nazwa jest chroniona na terenie całej Polski/Europy/innego kraju.
- Dochodzenie Twoich praw w sądzie jest dużo łatwiejsze.
- Możesz zablokować rejestrację identycznego lub podobnego oznaczenia.
- Uniemożliwiasz kradzież swojego logo/nazwy.
- Możesz zarabiać udzielając licencji na swój znak.
- Możesz oszczędzić na podatkach rejestrując znak na osobę fizyczną i wypłacając pieniądze ze spółki z tytułu opłat licencyjnych.
- Znak wchodzi w majątek firmy zwiększając jej wartość, podlega dziedziczeniu i może stanowić zabezpieczenie kredytu.
- Rejestrując znak słowny ochronisz wszystkie domeny internetowe zawierające nazwę Twojej firmy. Nie musisz się martwić, że konkurent będzie używał domeny z Twoją nazwą, ale z innym rozszerzeniem, np. „.eu”, „.com.pl”.